Kapitáne, kam s tou lodí

neděle 14. srpen 2016 07:45

Prince Rupert, Kanada, 21. března 2006, 2000 hrs Pacifického standardního času. Z přístavu vyplouvá "Queen of the North," v té době pátá největší loď ve 36-ti členné flotile trajektů Britské Kolumbie (délka 125 metrů, kapacita 650 osob a 115 vozidel).

 

ferry_potopeni_02a.jpg

ferry_potopeni_03a.jpg

 

Trajekt směřuje na severní špičku Vancouverského ostrova, do Port Hardy. Na palubě je 42 členů posádky, 59 pasažérů a 22 automobilů.

ferry_potopeni_04a.jpg

 

Ačkoliv rutinní plavba podél členitého pobřeží Britské Kolumbie obvykle trvá kolem osmnácti hodin, "Královna severu" do svého cíle tentokrát nedorazila. 

ferry_potopeni_05a.jpg

 

Necelé čtyři a půl hodiny po vyplutí, 22. března v 0021 hrs a 135 kilometrů jižně od Prince Rupert, vysílá loď SOS signál. Kapitán se už uchýlil do své kajuty a spal, jak bylo na této noční trase zvykem. Když to s jeho lůžkem zatraceně drclo, určitě netušil, že právě narazili do skalnatého ostrova Gil.

ferry_potopeni_06a.jpg

ferry_potopeni_07b.jpg

 

Na evakuaci a přemístění do záchranných člunů měli cestující zhruba hodinu a dvacet minut. Pak šla loď ke dnu; za děsivého ticha, rušeného skřípěním do sebe narážejících automobilů, se potopila do hloubky 430 metrů.

ferry_potopeni_08a.jpg

 

Tísňový signál zachytili i obyvatelé deset kilometrů vzdálené komunity Hartley Bay. Téměř všichni muži buďto vyskočili z postelí, nebo všeho nechali, hupsli do člunů a pospíchali na pomoc. Jejich včasné úsilí zachránilo většinu lidí ještě před tím, než se na místo dostavila pobřežní hlídka, a vzala na palubu zbytek trosečníků. Ani ženy ve vesnici nelenily, a okamžitě začaly s přípravou sendvičů, suchého oblečení a všeho potřebného pro traumatizované cestující.

ferry_potopeni_09a.jpg

 

Během zdlouhavého vyšetřování se ukázalo, že nehodu zjevně zavinila lidská chyba; autopilot neprovedl plánovanou změnu kurzu, zvukový poplach byl deaktivován, a blikajících vizuálních alarmů si čtrnáct minut nikdo nevšimnul. Plavidlo se za tu dobu odchýlilo kilometr od určeného místa, a když se ve světlech reflektorů objevily koruny stromů, bylo na převzetí manuální kontroly nad lodí, či jakoukoliv jinou preventivní akci, pozdě.

ferry_potopeni_10a.jpg

 

Na můstku se v době kolize nacházeli pouze dva členové posádky - navigátor, a kormidelní poddůstojnice (Quartermaster). Téměř okamžitě vyšlo najevo, že spolu měli donedávna aféru, a dnes to bylo poprvé, co se po jejím ukončení ocitli sami na pracovišti. Jistě nemusím zdůrazňovat, že média toto tučné sousto dlouho a náležitě přežvykovala.

Havárie způsobila i ekologickou katastrofu. Při úniku nafty, oleje a hydraulických kapalin z trajektu a automobilů došlo ke kontaminaci hlavních potravinových zdrojů, na nichž obyvatelé Hartley Bay závisí.

Konkrétní podrobnosti o tom, co se tu noc stalo, dnes asi znají pouze bývalí milenci. Ti ovšem odmítli s vyšetřovateli spolupracovat, a zatloukali jak se dalo. Což mělo za následek všeobecný konsensus, že se buďto hádali, nebo oddávali sexu. Po závěru vyšetřování byl navigátor obviněn z trestné nedbalosti s následkem smrti (o život přišli dva cestující), a dostal čtyři roky.

Místo "Královny severu," jež doposud leží hluboko ve vodníkově říši,

ferry_potopeni_11a.jpg

 

převzal větší a novější trajekt, "Northern Expedition."

ferry_potopeni_12a.jpg

ferry_potopeni_13a.jpg

 

Těla dvou obětí se nikdy nenašla, a jejich osud připomíná malý památník na břehu osudného ostrova.

ferry_potopeni_14a.jpg

 

(kompletní vyšetřovací zpráva zde)

Jarka Jarvis

Jarka Jarvis

Jarka Jarvis

Píšu o tom, co mě napadne. Ať už jde o události doma či ve světě, politicky nekorektní náměty, vzpomínky na doby dávno minulé, nebo prostě popis toho co se stalo predevčírem. Hlavním účelem mých pokecánků je čtenáře buďto pobavit, anebo jim něžně naznačit nad čím by se třeba mohli zamyslet.

Jsem babka v důchodu, která je ráda že už nemusí brzy ráno vstávat aby byla včas v práci. Možná i proto dnes nic nestíhám ...

REPUTACE AUTORA:
8,81 (VIP)

Seznam rubrik

Tipy autora